Kontakta mig!

Artikel

Social media – 5 strategier hur du kommer igång!

Social media engagemanget vi ska ha blir lätt övermäktigt! Som soloföretagare, kreatör eller artist vet du förmodligen redan “att man ska vara aktiv” online helst hela tiden. Men vad gör man då när det bara inte funkar? Här får du 5 strategier som både hjälper och gör det roligare!

Kunskap, plan och doer-fokus!

“Jag vet inte hur man gör!” Känner du igen dig? Eller “äsch, men det blir bara inte av…” kanske också känns träffande? Ofta handlar det om tre saker när vi inte får till saker. Kunskap, en plan och fokus på genomförande! Att vi kreatörer ska ha en kontinuerlig närvaro i sociala medier, ja det har vi förstått!

Men vad gör man när idétorkan sätter igång? För varje inlägg kan ju inte handla om att försöka sälja en tjänst eller produkt. Det blir lite som att du själv bara skulle se annonser eller motta reklammail. Då tappar du intresset, eller hur? Häng med så ger jag dig mina tips hur du kan tänka! 💙

1

Varumärke & Produkt

Vem är du och vilken är din produkt?

Det fantastiska med internet och sociala media är möjligheten att nå så mycket människor. I hela världen. Men det innebär också att det gäller att vara mycket tydlig, nischad och väl paketerad som varumärke och med sin produkt. Så vem är du? Vad är det unika med dig och vilken är din produkt eller tjänst? För att kunna skapa rätt innehåll för ditt företagande eller artisteri behöver du inte bara veta vem du är, du behöver också ta reda på vad du faktiskt erbjuder. När du själv förstår vad du erbjuder behöver dina följare, fans eller kunder också förstå det för att vilja köpa din produkt, tjänst eller vilja lyssna på din musik! 

2

Värdefullt innehåll

Värdefullt innehåll för dina följare!

Vi surfar inte på social medier för att titta på annonser! Nej, vi vill ju se vad som hänt sen sist hos trendiga influensern, coola artisten med snyggaste bilderna eller den där kreativa företagaren som alltid har nåt nytt på gång. För du vill väl bli inspirerad, motiverad, lära dig något nytt eller kanske skratta högt åt roliga djur som gör tokiga saker? Precis samma sak vill dina följare uppleva på ditt konto! Därför bör du bara skapa 20% ren reklam om ditt företag och tjänster. Resten behöver vara värdefullt innehåll för dina följare! Ger du värde säljer du ju också… är du med? Klurigt kanske – Läs mer om värdefullt innehåll här!

3

Prata med dina följare!

Social media = prata med följarna!

Vem skapar du inlägg till och för? Sociala medier är just sociala och till för att du ska connecta och prata med dina följare. Inte dagligen rapportera till “universum” vad du åt till lunch alltså…😂 Hur du ska utforma ditt innehåll och formulera texter beror på vem din “idealkund” eller publik är. Det gäller att skapa både värdefullt innehåll och uppmuntra dina följare att vilja bli kompis med dig. Genom att skapa relationer med dina följare skapar du dina framtida kunder. Även algoritmerna stortrivs när det dräller in kommentarer på dina inlägg! Det ökar din synlighet. Jaga inte likes! Prata, connecta och skapa relationer! 

4

Se bra ut med enkla verktyg!

Visuell image med kreativa verktyg!

Att bilder ska vara av hög kvalitet både kring pixlar, motiv och vinkel det vet vi är viktigt numera. Och att fokusera allra mest på att posta videos och filmer. Rörligt bildmaterial det gillar vi människor och därmed också algoritmerna. Och algoritmerna ville vi ju vara kompis med! Via filter och designappar i alla dess former hittar du smarta verktyg för att skapa en snygg visuell design på ditt konto. Men vilka bilder och motiv, liksom färger, matchar din business? Knallröd eller pastell? Bilder från landet eller hav och vatten? Hur ser ditt varumärke ut i bild?

5

planera & strukturera

Ett långsiktigt arbete!

Toppen att du fortfarande är med hit till tips nr 5! Bra jobbat! Nu är det dags att planera! Hur ser ditt liv och din tid ut, hur mycket innehåll hinner du skapa och hur ofta per vecka ska du posta? Här gäller det att inte dras med i hur andra gör. Fokusera på dig och din grej! Hur ofta du “ska” posta är helt upp till dig. Visst kan fyra dagar i veckan ge mer i fråga om ökad synlighet och följare. Att du postar regelbundet och skapar rätt innehåll är dock viktigare. I artikeln jobba smart och lagom i sociala medier pratar jag mer om vikten av hållbarhet före kvantitet.

Dela gärna den här artikeln!

Facebook
Email
LinkedIn